Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Motoare barca, sfaturi si idei.


costinium6

Postări Recomandate

Nu este nevoie de pivoti si bielete. Te complici inutil.

Este o bara de vreo 10 mm grosime, preferabil inox, indoita la capete si filetata pe o portiune de vreo 25-30 mm. Presupun ca-ti mai lipseste si profilul de tip L de pe motor, unde vine prinsa aceasta bara.

O sa trebuiasca sa faci cateva poze ale motorului, in partea din fata, deasupra menghinei de prindere. In mod normal, acolo trebuie sa aibe doua gauri filetate cu M10 prin care se fixeaza acel profilul L.. Motorul tau este fabricat in Belgia si cred ca este in sistem metric.

 

Aceasta este bara de care vorbeam http://www.nautica-shop.ro/produs-640-ieche_fixa_johnson_evinrude.html

Se face simplu.

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

Maine desfac caseta,volanul si cablul de directie, am miscat de volan si am vazut ca e inghetat, deci are apa in el, cred ca singura posibilitate de a scoate apa din cablu este sa pompez aer cald prin furtun cateva ore si pe urma sa pun ulei.

Link spre comentariu
Vizitator Napoleon Berevoescu

Elicea se alege dupa niste criterii, nu dupa ureche. Conteaza mult forma si greutatea barcii, incarcatura, etc. O sa incerc sa-ti arat cum se calculeaza, cu mentiunea ca multe din datele necesare nu le am si o sa le aproximez.

Greutatea barcii incarcata, cu oameni si motor = 500kg

Putere motor = 25 HP

Raport demultiplicare la grup 27/13

Turatie maxima motor = 5500 rpm

Turatie maxima elice = 5500/rap. demult. = 5500/(27/13)=2650rpm (rot/min)

 

1 Se calculeaza indicele greutate/putere pentru a vedea daca intra in glisare. 500/25=20kg/cal putere

La valori sub 20kg/cp, barca va glisa, la valori intre 20 si 25 kg/cp va merge in semideplasament, iar la valori peste 25 va merge in deplasament. Asta daca si forma barcii este de glisare, adica are coefficient prismatic mare.

2. Se calculeaza viteza maxima teoretica a barcii cu aceasta motorizare 700/20=35km/ora = 583m/min

3. Se calculeaza pasul elicei la aceasta viteza tinand cont ca randamentul este undeva in jur de 75% (elicea nu avanseaza in apa precum surubul in piulita cu randament 100%, la viteze mici ale barcii randamentul este mult mai scazut, iar la viteze apropiate de maximum calculat creste peste 80%). 

a. randament 100%: 583m/min/2650rot/min=0.22m/rot

b. randament 75%: 0.22/75%=0.293 m/rot

0,293 / 0,0254 = 11,54 inci

Teoretic, tie ti-ar trebui o elice cu pas de 11,5 inci pentru a scoate maximum din barca incarcata la 500kg si motor de 25 hp.

Marind pasul elicei la aceeasi incarcatura a barcii, o sa scada ori turatia motorului, daca diametrul elicei este acelasi, ori randamentul, daca se micsoreaza diametrul.

Daca vrei viteza mai mare, alegi pas mai mare la elice si incarcatura mai mica.

Dupa cum vezi, sunt o gramada de variabile pe care le ai in calcul si cu care poti jongla, dar practic doar una este la indemana, greutatea incarcaturii.

Salut,

De unde ai scos 700  pt punctul2 si 0.0254 la stabilirea pasului? Incerc si eu sa stabilesc pasul pt o elica.

Editat de Napoleon Berevoescu
Link spre comentariu

Am facut cateva poze azi cat am mai curatat la fund si am demontat caseta de directie. nici nu stiu unde sa fac poze. Caseta este nefolosita si cablul de forta l-am lasat sa se umple cu ulei.post-207585-0-64207400-1424533409_thumb.jpgpost-207585-0-64207400-1424533409_thumb.jpgpost-207585-0-32288500-1424533424_thumb.jpgpost-207585-0-04856300-1424533435_thumb.jpgpost-207585-0-32373500-1424533444_thumb.jpg

Restul de popost-207585-0-07770900-1424534842_thumb.jpgpost-207585-0-36353000-1424534852_thumb.jpgpost-207585-0-85261900-1424534861_thumb.jpgpost-207585-0-91023800-1424534874_thumb.jpgpost-207585-0-78479100-1424534886_thumb.jpgze.

post-207585-0-59147300-1424535069_thumb.jpgCablul.

post-207585-0-63068300-1424533417_thumb.jpg

Link spre comentariu

Pentru colegul Berevoescu:

700 este un numar folosit in calculul aproximativ al vitezei teoretice. Se obtine prin calcule si valoarea depinde de multi factori, printre care si forma barcii. Pentru ambarcatiuni glisoare cam asta este si este de ajuns, chiar daca eroarea poate ajunge pe la 10%.

0,0254 este cat dintr-un metru reprezinta un inch (0.0254 metri/inch, sau 2,54 cm/inch, 25,4 mm/inch). Pasul elicei este dat in inch de regula.

 

Costinium, ce este cu acele gauri in paiol?

Sa nu te puna necuratul sa bagi spuma poliuretanica in dublu fund ca daca intra apa si se imbiba, va trebui s-o dai afara. Si atunci sa vezi bucurie!

Cablul, probabil ca-si va da drumul si va lucra. Daca nu vrea cu ulei, incearca cu spray cu WD40 sau cu lichid de frana.

N-ai fotografiat motorul, unde ti-am spus, deasupra menghinei de prindere in partea din fata.

Editat de CIBY2
Link spre comentariu

Azi desfac motorul sa il spal si ii fac poze. Gaurile le-am dat sa vad ce este sub fund, am crezut ca este lemn dar am avut noroc ca ramforsarile sunt tot din fibra. Chiar ma batea gandul sa o umplu cu spuma.

Link spre comentariu

post-207585-0-01179900-1424616878_thumb.jpgpost-207585-0-67677700-1424616882_thumb.jpgpost-207585-0-20640400-1424616886_thumb.jpgpost-207585-0-50123900-1424616889_thumb.jpgpost-207585-0-03890200-1424616893_thumb.jpgpost-207585-0-53894400-1424616896_thumb.jpgM-am demoralizat aproape complet. M-a pus dracu sa spal motorul cu spuma activa si cu jet, acum nu mai am scanteie. La CDI ajunge 22v cat se invarte cu mana dar din CDI nu mai iese nimic.

Link spre comentariu

Vestea proasta este ca motorul nu este facut pentru comanda directiei prin cablul care il ai. In prima poza se vede surubul ce prinde menghina de cizma motorului. In locul acelui surub ar fi trebuit sa fie o bucsa filetata la capete prin care trecea capatul cablului si se infileta piulita mansonului.

Trebuie sa caut niste poze pe net ca sa intelegi ce si cum.

Asta face putin mai complicata adaptarea, dar nu imposibila. Sa caut prin garaj ca aveam o adaptare facuta pentru un Selva de 25 tot cu surub la menghina.

Despre aprindere, nu stiu ce sa zic. Asta are aprindere electronica, daca nu ma insel, si este bagata in rasina. Vezi daca nu cumva are si platini si problema sa fie de acolo.

Link spre comentariu

M-am demoralizat aproape complet. M-a pus dracu sa spal motorul cu spuma activa si cu jet, acum nu mai am scanteie. La CDI ajunge 22v cat se invarte cu mana dar din CDI nu mai iese nimic.

Pune daca se poate, niste poze cu generatorul, stator-rotor, senzorul care da scanteie, CDI. Eventual o schema cu conexiunile intre ele.E totusi un mister cum stie CDI-ul, sa dea scanteie separata pe fiecare bujie, cu un singur senzor. Editat de giongiu
Link spre comentariu

...

E totusi un mister cum stie CDI-ul, sa dea scanteie separata pe fiecare bujie, cu un singur senzor.

Nu cred ca are CDI. Ce intelegeti prin CDI. Eu unul ma gandesc la o chestie inteligenta, asa cum sunt pe motoarele de generatie noua. Dar in '78 solutia de varf era aprinderea electronica cu descarcare de pe condensator prin tiristor. Cred ca asa are si asta. Posibil sa aiba chiar platini ce comanda aceasta aprindere electronica. Cert este ca motoarele cu aprindere clasica cu platini, au bobinele de inductie sub volanta.

 

Si revenind la citat, CDI-ul nu stie sa dea scanteie pe fiecare cilindru in parte, ci da doua scantei simultan la ambele bujii, dintre care una este pierduta, pistonul fiind in Punctul Mort Inferior (PMI), iar cealalta aprinde amestecul in celalalt cilindru.

Link spre comentariu

Va salut, pun cateva poze la ce am gasit sub volanta. Chestia cu CDI-ul ma mira si pe mine la un motor din 78 si mai este o situatie pe care nu o inteleg, suportul pe care stau bobina de 12v si cea care alimenteaza CDI + senzorul sau ce naiba o fi nu sta fixa, ea culiseaza un sfert de tura in functie de acceleratie. Asta inseamna ca senzorul care se ocupa cu punerea la punct a scanteii este fix alceva. Am desfacut sute de motoare dar asa ceva nu am mai vazut.

 

post-207585-0-92498900-1424712375_thumb.jpgpost-207585-0-39192400-1424712358_thumb.jpgpost-207585-0-21645500-1424712363_thumb.jpgpost-207585-0-41679600-1424712366_thumb.jpgpost-207585-0-93856300-1424712369_thumb.jpgpost-207585-0-88886600-1424712372_thumb.jpg

Link spre comentariu

CDI vine de la Capacitive Discharge Ignition si inseamna exact ce spuneai, incarcarea unui cond cu cateva sute volti, apoi descarcarea acestuia pe primarul bobinei de inductie, printr-un tiristor, sau mai nou, mosfet. Motorul asta are doua bobine separate, iar eu stiam ca in varianta cu scanteie pierduta, se foloseste o singura bobina, cu doua iesiri de inalta tensiune. Practic, bujiile sunt inseriate cu secundarul bobinei de inductie. E posibil sa se foloseasca scanteia pierduta si in varianta asta, cu doua bobine de inductie, desi nu cred. Am testat varianta asta, cu ani in urma, la un bicilindru in doi timpi, o Jawa350.Cu o aprindere CDI, facuta dupa o schema din Tehnium, cu doua bobine in paralel, aveam scanteie doar pe cilindrul in care nu exista compresie, asa ca a trebuit sa fac cate o aprindere pentru fiecare cilindru. In cazul de fata, nu exista platina, ci un singur senzor inductiv, comandat cel mai probabil de magnetii de pe rotorul generatorului. Sau cel putin asa am inteles de la costinum6, cu care am discutat telefonic.PSVad ca in timp ce postam, s-au pus si pozele. Cred ca senzorul ce comanda CDI-ul, e acela alb, cel mai probabil o bobina. Platoul care deplaseaza senzorul, functie de acceleratie, modifica probabil avansul, functie de turatie.

Editat de giongiu
Link spre comentariu

Acum am constatat ca platoul cu bobinele si senzorul nu sta fix, el este actionat de maneta de acceleratie si senzorul se plimba un sfert de tura.dubioasa treaba, alte fire care sa duca prin motor la alti senzori nu are.

Link spre comentariu

Nu e deloc dubioasa, e o metoda primitiva, de a modifica avansul aprinderii, functie de turatie. Dupa aceea a aparut avansul centrifugal, mult mai precis, care exista si la Dacia 1300, de exemplu.Asa cum iti spuneam si azi, eu zic sa testezi bobinele de inductie, desi e aproape imposibil sa se defecteze ambele simultan, apoi sa masori tensiunea produsa de bobina neagra. La turatia minima la care porneai motorul, ar trebui sa ai undeva la 100V, desi nu pot baga mana in foc ca acesta ar trebui sa fie tensiunea. Cel mai sigur ar fi sa masori aceasta tensiune, la un motor similar, care sa fie functional.Daca astea sunt in regula, probabil s-a dus CDI-ul.

Editat de giongiu
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări