Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

realizare pcb


elektronu85

Postări Recomandate

Nu , desigur că nu e refolosibilă . Fac aici o paranteză - când se face transferul nu se transferă numai tonerul ci și material din acoperirea colii , partea albastră . Unde a fost traseu coala rămâne transparentă. Tonerul e doar un liant . Asta se și  explică calitatea deosebită a cablajelor obținute .Pentru economie - ținând cont de faptul că mai mereu am două, trei proiecte care se derulează simultan - fac un fel de panelizare , adică grupez două , trei uneori chiar patru cablaje pe aceeași coală. Le imprim , apoi le decupez și le transfer când am nevoie . După două luni am transferat OK. Chiar acum , în weekend, intenționez să folosesc un desen mai vechi de două luni - o să vă comunic rezultatele.

 

Apropo de preț - cablaj presenzitivat costă minim 7-8 lei/dmp .Mai trebuie dotarea și materialele . Cablaj simplu , chiar FR4 , se găsește și la 2-3 lei/dmp sau sub. Mai adaugi vreo trei lei la hârtie și gata . Dotări - un fier de călcat . Sigur , la pretenții mai ridicate și mai multe exemplare din aceeași placă  metoda foto domină.

Editat de UDAR
Link spre comentariu

Daca tot se discuta de realizarea cablajelor...pot sa duc si eu ceva informatii...

 

Cea mai buna metoda in regim de amator este metoda cu fotorezist din spray (parca POZITIV20), cele gata spray-ate necesita developer mai special.

Asta este conclusia la care am ajuns diupa ce am facut 3-4 m2de cablaje prin pres and peel iar acum citiva ani am trecut la foto.

 

Daca inveti toate smecheriile, nu mai poti renunta la ea. Acum fac in mod curent placi cu traseie de 0,254mm, cu treceri printre pinii integratelor, pe sub rezistente si condesatori SMD, etc.

Nu va faceti probleme, nu-i scump sa faci prin metoda foto. Am gasit o combinatie aproape perfecta de spray + film + lampa de expunere + developer. Este chiar simplu si nu da niciodata eroare, chiar nici nu mai stiu de cind nu am stricat nici o placa.

 

La pres and peel era destul de dificil sa fac traseie mai subtiri de 0.4mm iar la suprafete mari necorodate (ca un plan de masa de exemplu) existau tot timpul zone in care tonerul refuza sa se lipeasca perfect.

 

Acum singurele probleme pe care le mai am sint gaurile metalizate (am incercat cite ceva dar fara rezultate satisfacatoare) si masca de cositorire necesara mai ales atunci cind folosesc componente SMD.

Poate aveti voi ceva idei de cum sa realizez masca de cositorire, tot cu un fotopolimer dar care sa fie rezistent la temperatura de lipire...?!?

Link spre comentariu

Ai dreptate, la producție mai mare foto e OK. Solder mask se găsește pe eBay și sub formă lichidă ( oarecum dubios , am impresia că este ceva între solder mask adevărat și un simplu lac de acoperire. Unii chiar scriu că rezistă la două-trei lipiri. ) dar și sub formă de film negativ care pare de încredere - e de la vânzători europeni. Caută după ”dry film solder mask” . Eu personal nu am ajuns până acolo , am masa de expunere UV în lucru .... de 2 ani, dar nici nu fac des cablaje - o medie de unu-două pe lună când lucrez mai intens.

Link spre comentariu

Nu va faceti probleme, nu-i scump sa faci prin metoda foto. Am gasit o combinatie aproape perfecta de spray + film + lampa de expunere + developer. Este chiar simplu si nu da niciodata eroare, chiar nici nu mai stiu de cind nu am stricat nici o placa.

Pai spuneti-ne si noua reteta ideala despray+film+lampa+developer. Eu adum si informatii pentru ca pana la urma o sa-mi fac si eu sursa de expunere, insa nu sunt decis inca ce sursa lu UV sa folosesc pentru expunere, pana acum imi place ideea cu LEDuri UV insa nu stiu daca este asa buna.

 

Pana una alta, am scos cablajul pe o coala foto si o sa incerc si asa, sunt curios cum iese.

Link spre comentariu

Folosesc foi foto noname, ultimele cumparate se numesc Likon :) (1,25$ pentru 20 coli). Greu de dezlipit hartia de pe PCB dupa "calcare", frec intens cu degetul si periuta de dinti. Cu ceva indemanare (inclus smirgheluirea cuprului de pe PCB) poti face si trasee de 0.25 sau 0.3mm. Dar cu multa migaleala la curatarea hartiei. Depinde si cum apesi cu fierul, cat de lina e suprafata cuprului, dreapta masa de lucru, rabdarea mea, etc...Dar de cand lucrez insa cu metoda foto, parca si metoda de toner transfer merge mai prost.Am incercat cateva foi lucioase, dar tot foaia foto mi-a mers cel mai bine. Model lucios (super glossy), nu versiunea mata. Ieftina ca braga de la fratii chinezi. Cumparata local de la Dollarama.

Link spre comentariu

La o firma langa locul meu de munca, la o tipografie mai exact, fac niste matrite (cred) pentru carti ... "hartia" care o folosesc e o foaie de calc de dimensiuni A5 (per pagina) - presupun ca are A4 si o taie in 2.

A incercat cineva cu foaie de calc?

Editat de ilzul
Link spre comentariu

Eu folosesc hartie cretata si imi ies cablajele destul de ok.

Este foarte importanta pregatirea cablajului inainte de a aplica hartia cu tonerul .

Conteaza si calitatea tonerului si cantitatea.

Eu, curat cu smirghel de 150 , apoi cu 300 , apoi cu 400 granulatie.

Se smirgheluieste intr-un singur sens.

Spal si frec cu praf de curatat Cif, usuc si degresesz cu diluant.

Abia dupa aceea aplic hartia  si o calc cu fierul de calcat.

Daca am timp postez si o monstra de cablaj sa vedeti cum iese.

Acum sunt la serviciu.

O seara buna.

Link spre comentariu

Iese si cu hartie foto dar trebuie calcat pana se ingalbeneste hartia si trebuie lasata mai mult la inmuiat.

Cea mai ieftina solutie este cu hartie de revista lucioasa dar trebuie aleasa o fila cu scris nu cu poze.

Fierul de calcat incins se va agata in tusul de pe fotograhie si va sfasia foaia.

Exista si posibilitatea sa se transfere tusul de pe poza pe placa.

Nu credeam ca se va apuca cineva sa faca cablajul meu.

Spor,

 

Mircea.

 

@flores72 eu zic ca e mai bine o smirgheluire in ambele sensuri.

post-174604-0-03735800-1423249320_thumb.jpg

Link spre comentariu

Cred ca pentru regim de amator este destul de ok un asemenea pcb.

Dar se poate si mai bine.

Posted Image

Cand spuneam ca eu in smirgheluiesc intr-un singur sens , ma refeream ca doar de la stanga la dreapta doar pe lungime .

Nu contest ca si altfel se poate.

O seara buna

Link spre comentariu

Seara buna nu te necajii,nu lucra cu hartie foto,nu iese nimic,am incercat si eu.Pune hartie de calendar de perete,foaie mai groasa,apoi 2minute fierul plimbat pe lucrare,20-40 secunde pauza  si iar un minut.Puse repede in apa calda 10-15 min si sa vezi apoi ce bine se curata.Uite un pcb facut acum.Spor la mesterit.

 

 

P.S. Se spala bine cu burete de vase si se degreseaza cu diluant

post-232192-0-09346600-1423258236_thumb.jpg

post-232192-0-83371800-1423258256_thumb.jpg

Editat de niksound
Link spre comentariu

Eu am folosit de multe ori coala din plastic transparenta pt retroproiector. Se desface foarte usor si se vede clar unde a aderat si unde nu tonerul in timpul incalzirii. Cred ca se poate refolosi, nu am incercat. De fiecare data am taiat-o ca sa imi fie mai usor.

Link spre comentariu

Folosesc foaia foto de ani de zile. Dar trebuie muncit la pregatirea cablajului. Smirghel fin pana e lucios si perfect curat. Apoi curatat cu acetona sau ceva alcool.Din poza lui OP se vad urmatoarele:1. Cablaj nepregatit.2. Dat cu fierul insuficient. Eu la hartia foto nu dau mai mult de 30-60 secunde. Hartia trebuie sa fie lucioasa sau foarte (super) lucioasa.3. A dezlipit hartia imediat. Pai nu asa se face: se pune in apa la muiat. Se taie cablajul, in prealabil, ca sa poti sa o pui in apa. Nu invers... Dar cine sa citeasca un minim din ce se zice pe forum si internet... spor la treaba!

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări