Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Bandi Szasz

Membru cunoscut
  • Număr conținut

    1.164
  • Înregistrat

  • Ultima Vizită

1 Urmăritor

Vizitatori Recenți Profil

2.403 citiri profil

Bandi Szasz's Achievements

Mentor

Mentor (12/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Posting Machine Rare
  • Conversation Starter
  • Dedicated

Recent Badges

  1. Depinde de regiune si conditii, eu stau langa Brasov, panourile sunt orientate spre sud ( punctul cel mai optim ), in ianuarie am avut zile in care am avut doar 0.3kW generati pe parcursul zilei, ar venii cam 50W/h dar au fost cateva zile cand a fost putin soare si am obtinut pana la 12kW pe parcursul zilei. Daca e sa iau o medie pe toata luna ianuarie ar venii undeva pe la 600Wh ( 12% randament din puterea instalata), asta la o instalatie de 5kW, panourile trebuie curatate dupa fiecare ninsoare daca nu le cureti si ingheata pe panou dupa se curata mult mai greu. https://ibb.co/CnG0BH1
  2. Am inteles ca vrei sa ajuti incalzirea existenta, eu am vrut sa spun ca 70W sunt nesemnificativi, sa incalzesti incaperea aia ai nevoie probabil undeva spre 1.2kW, 70W la 1.2kW e cam nimic. Iar cu rezistenta de nichelina poti face un experiment, legi acel fir de nichelina de panou si masori atat tensiunea cat si curentul de la panou, inmultesti si vezi cat obtii. Dupa asta ajustezi lungimea firului astfel incat sa ai fix teniunea de Vpp pe panou, masori curentul si inmultesti, acum compari cele doua calcule si vezi care este diferenta intre MPP si fara MPP, MPP asta face, tine tensiunea pe panou la punctul Vpp pentru ca acela este punctul de VxI maxim. Vara cand ai soare pe panou nu e asa grav, iarna cand abia reuseste un MPP sa stoarca 300-400W din 5kW cu firul ala de nichelina vei obtine mai nimic, doar daca il ajustez la conditiile de iarna cum am scris mai sus, odatata legata panoul sa stea la Vpp ( care nu este neaparat un punct fix ). Este normal sa mearga si fara MPP, dar se pierde mult din randament mai ales in coditii slabe de iluminare cum ar fi iarna, fix perioada in care tu vrei sa te folosesti de ele. Se poate implementa un MPP rudimentar cu un convertor buck care in loc de tensiune fixa la iesire sa tina tensiunea fixa pe panou la Vpp, nu o sa fie ideal pentru ca Vpp nu este neaparat fix dar este mult superior unui buck care tine tensiunea pe iesire fixa, categoric ca consumatorul va trebuii sa fie unu-l pur rezistiv sa nu fie deranjat de variatiile de tensiune pe iesire.
  3. Daca calculezi exact valoarea ecelei rezistente sa traga atata curent incat sa mentina tensiunea pe panou la punctul MPPT atunci da, randament 100%. Panoul este o sursa de curent variabila in functie de iradiatia soloara, degeaba legi o rezistenta care sa stoarca ultima picatura de curent din panoul daca in punctul ala pe panoul pica tensiunea aproape de 0 ? Iar la capitolul incazit vei putea face ceva prin toamna si primavara, cand e frig dar vezi soarele pe cer, iarna nu prea e curent, eu din instalatia de 5kW cu panourile sticla ( adica curatate de ultima bucatica de zapada ), obtin 350-400W, apoi din 2 panouri cat ai putea monta acolo mai mult de 60-70W nu vei obtine, ce mai incalzesti cu 70W cand afara sunt -10 grade ?
  4. Dintr-un panou de 450w nu vei scoate 400w cu "DIY" prea de curand, puterea panourilor sunt date in conditii ideale care in mod realistic nu se pot obtine. In conditii cat mai ideale posibile in mod real poate ar reusii sa stoarca 400W un convertor bine gandit, adica cu MPP tracking. Cu un buck din asta mai artizanal sau chiar unu-l industrial dar care nu a fost gandit pentru applicatii solare poate vei reusii sa scoti mai degraba ceva in jurul a 300W. In cazul tau probabil cand da sa porneasca compresorul, convertorul neavand MPP tracking efectiv pune panoul mai mult sau mai putin in scurt prin curentul prea mare pe care il trage si pica tensiunea panoului prea tare prin urmare puterea panoului se reduce drastic. Ai putea totusi incerca macar cu un acumulator tampon micut ( 5 - 7Ah din UPS-uri ) si sa vezi daca odata pornit compresorul acel buck artizinal daca poate livra suficienta energie pentru a mentine consumul si a nu descarca acumulatorul.
  5. UM e si mai varza decat ce a fost, butonul tot nu e configurat pentru iesire din sleep, peste asta ti-a pus si un delay de 10s in loop care efectiv o sa blocheze tot, vei putea apasa butoanele alea de dimineata pana seara ca uC e blocat in delay. O sa ne ia job-urile de ITisti AIul asta de ne sar capacele . O sa incerc sa imi fac ceva timp zilele urmatoare si fac un soft pe bune bazat pe cerintele de mai sus.
  6. @Untold Cel cu deep sleep adica modulul UM nu prea e ok din mai multe motive: Intra in sleep cu WIFI activ, da suna ciudat dar ESPul e capabil sa intre in deep sleep si sa lase perifericul de WIFI activ, deci nu prea faci economie la consum. Butonul nu e setat sa poata trezii ESPul din sleep, degeaba o sa-l apesi ca nu va face mai nimic. Iar intratul in sleep mi se pare a fi intr-un loc tare ciudat, adica o data apasat butonul ( dupa ce e configurat corect sa poata trezii ESPul ) o sa intre in functia loop si nu va mai putea intra in sleep nici o data. Ma gandesc ca nu asta era scopul tau ci a dat-o Gepeto cam pe langa destul de grav. Daca explici putin cum ai vrut sa mearga incerc sa te ajut.
  7. @sesebe Are ( chiar integrat tot ce trebuie, WDT-ul poate tine in sleep pana peste o ora parca ) dar cum zicea si colegu 'teomishu' ESP este destul de costisitor de scos din sleep, sa consumi 40-50mA pentru a citii un senzor de temperatura nu e chiar ideal, pe cand un senzor de temperatura cu functie de alarma care consuma 10 - 20uA cu un update rate de 1-2s si poate trezii ESP-ul doar cand s-a modificat efectiv temperatura si ESPul are de facut si altceva decat sa verifice din nou si sa vada ca a verificat degeaba pentru ca nu s-a schimbat si nu are nimic de facut. Acum depinde si ce date vrei prin WIFI pe telefon si cat de real time sa fie, de exemplu eu la device-urile mele avand un intreg ecosistem ( backend, baza de date, coada de mesaje, etc.. ) modific o setare pe telefon ( applicatie android ) se comunica la backend, se persista in baza de date si se genereaza un eveniment pe coada de mesaje mai apoi cu prima ocazie cand iese ESP-ul din sleep o sa fie notificat prin coada de mesaje ca exista un eveniment de prelucat asa ca un update de setari la un dispozitiv de al meu pe baterii poate dura de la cateva minute pana la cateva ore sa fie efectuat cap coada insa doar asa poti obtine durata de viata cat mai lunga pe baterii + WIFI.
  8. Cum am zis, pe PCB custom este foarte ok si pentru termostat. Un senzor temperatura cu functie de alarma (sunt unele care consuma 10uA), un Epaper care consuma practic nimic si un ESP32C3 ( consuma <30mA fara Wifi). Setezi senzorul sa trezeasca Esp-ul cand detecteaza o schimbare de 0.5grade ai un consum sub 30uA, cand e trezit ESP face update in cateva zeci de ms la Epaper si verifica daca s-au atins pragurile setate, daca au fost atinse porneste Wifi si da comanda catre releu sau brokerul de mesaje totul dureaza +/- 2s. Consum final mediu sub 1mA, te tine celula ala li-ion bine mersii, probabil o sa-l incarci o singura data pe timpul sezonului rece, nu trebuie cel putin din punctul meu de vedere sa tina 5ani, nici macar nu e sanatos pentru celula sa stea asa mt fara a fi ciclat. Da sunt si alternative mai bune dar pierzi avantajul wifi si comanda de la distanta. Am destule jucarii facute pt casa, toate pe ESPuri cu broker mesaje, backend pe java ( ruleaza pe rpi) si applicatie android. Unele trebuie incarcate la 2-3 luni, altele mai nici o data folosind un panou solar micut de 100mm si acel device are zeci de senzori pt calitate aer. Este mai greu si complex cu ESP wifi dar este mult mai des folosit si in deviceuri comerciale decat ai crede.
  9. @teomishu Ei nu merge ESP pe baterii, este ceva de munca la PCB si soft dar e perfect realizabil, am nenumarate device-uri facute care merg pe 1 sau 2 celule 18650 si trebuie incarcate 1 data la 2-3 luni. In cazul de fata se poate citii temperatura la 10-15minute ca nu e cuptor sa fie schimbari majore de temperatura sau se poate folosii senzor de temperatura cu alarma setabila care sa scoata ESPul din sleep cand se ajunge la temperatura setata combinat cu un ePaper se pot obtine consumuri extrem de mici. Totul tine de proiectarea circuitelor auxiliare astfel incat ESPul sa stea in sleep cat de mult posibil.
  10. La unele uC uri mai simple cum ar fi atmega / pic poate ar fi posibila iesirea din sleep pe prima comanda dar la ESPuri in nici un caz, ESP pe deepsleep se opreste in proportie de 99.9% inclusiv continut RAM, iesirea din deepsleep este de fapt o pornire de la rece, se trece prin bootloader si alte functii interne, are nevoie de cateva sute de ms sa poata procesa softul efectiv, cele 3s poate au fost calculate si cu conexiunea la WIFI insa acesta nu e necesar, se pot obtine porniri la cateva sute de ms.
  11. Normal ca se poate, inclusiv folosind o coada de mesaje (Mosquitto de exemplu, care poate fi rulat local pe un rpi/nuc sau in cloud ) prin care se decupleaza complet cele 2 ESP-uri neavand nevoie sa fie ambele cu WIFI pornit in acelasi timp ca sa poata comunica intre ele, asa functioneaza aproape toate "jucariile" IOT. Se pot obtine consumuri extrem de mici si cu ESP-uri, dar trebuie PCB custom, placile de dezvoltare nu prea sunt bune pentru baterii avand regulatoare de tensiune cu consum foarte mare si circuite auxiliare care consuma inutil de multe ori.
  12. Daca "problema" este repetabila s-ar putea sa fie si o functionalitate de wake-up agresiv, adica acel ceva care este transmis prima data este de fapt un semnal de trezire a circuitului receptor dintr-o stare de standby low-power ( cum e deepsleep pe Arduino / ESP32 ). Eu am un dimmer pentru benzi led cu telecomanda RF si butoane touch care se comporta exact la fel, dupa cateva secunde intra in hibernare iar la urmatoarea folosire trebuie sa apas aleator pe orice buton pentru a trezii telecomanda / receptorul dupa care pot apasa pe ce buton vreau.
  13. Am avut exclusiv telefoane Samsung din seria S, de obicei le schimb din 2 in 2 generatii, momentan S23+, pe cele "vechi" le dadeam mai departe prin familie. Pana si amaratul de S3 care inca este folosit strict pentru convorbiri dupa 12 ani este inca functionala, i-a fost schimbata bateria o singura data cu una "originala" acu vro 6-7 ani si inca tine 2 zile in "standby" astaptand apeluri ca de butonat nu e butonat. S23+ ul meu tine cam 1.5 - 2 zile, butonat cateva ore bune pe zii, n-am nimic de reprosat, nu te poti astepta ca un telefon care are putere de procesare cat aveau nu foarte demult 10 calculatoare la un loc sa te tina 1 saptamana, seara inainte sa te culci il pui la incarcat fast-charge, se incarca intr-o ora si il folosestei a doua zi pana ajungi iara acasa si-l bagi iara la incarcat, nu vad care ar fi problema, daca l-ar face groase de 2cm sa aiba loc o baterie mai mare atunci aia ar fi problema ca nu incape in buzunar si e prea greu. Sunt si eu foarte curios insa unde si cand a "recunoscut" Samsung ca descarca in mod intentionat telefoanele, daca chiar se face treaba asta eu as fi foarte mirat daca lar face doar Samsung. In ziua de azi daca vrem sa recunoastem sau nu traim intr-o lume de consumerism, nu se mai fabrica nimic in asa fel incat sa te tina nici macar un sfert de viata, eu am cumparat intodeauna electronicele si nu numai in asa fel incat sa nu plang dupa ele dupa ce le expira granatia, daca au tinut perioada de garantie si inca 1-2 ani acolo consider ca si-au scos de deplin banii si trebuie schimbat pe ceva mai nou si mai "bun" ( de parca ar fi mai bun dar omu se plictiseste de ala vechi si vrea ceva mai nou ).
  14. Si cum anume face treaba asta daca este invertor off-line, la care montezi priza separata si pe conectorii de iesire nu are borna de PE si implicit orice consumator conectezi la el ramane fara PE ?
  15. Dat retur si cumparat unu-l bun, PC-ul si amplificatorul probabil au surse de alimentare mai pretentioase care intra in protectie din cauza mizeriei pe care il scoate invertorul, probabil nu reactioneaza destul de rapid invertorul iar cand sursele de alimentare dau sa proneasca scade brusc tensiunea livrata de invertor si se activeaza diverse protectii din acele dispozitive. Cand un invertor bun de 6kw costa in jur de 5000 de lei ce sa te astepti de la o chinezerie de 1800, bine macar ca merge masina de spalat si plita cu inductie.
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări